МОЄ КРЕДО

Моє педагогічне кредо

Знай дитину, розумій дитину, поважай дитину, будь частиною життя дитини.

Позакласна робота

ТИ ОДНА І НЕПОДІЛЬНА, УКРАЇНО МОЯ ВІЛЬНА 

---------------------------------------------------------------------------------

День Захисника Вітчизни

Шкільний сценарій до святкування Дня Захисника Вітчизни

Ведучий. Добрий день, дорогі друзі! Ми раді вас вітати у нашій святковій залі.

Ведуча. Сьогодні ми зустрічаємось з вами, старшокласниками нашої школи, на святковій програмі «Лицар року».

Ведучий. Ми сьогодні зібрались на наш вечір, присвячені турніру лицарів ввічливості, мужності, хоробрості, відважності.

Ведуча. Тож вітайте оплесками наших учасників (перелік учасників).

Ведуча. Ось ті, чиї обладунки — ввічливість і люб'язність, ерудованість та кмітливість, сила і краса. Ось вони — лицарі, що здивують нас сьогодні своєю шляхетністю та майстерністю. Будьте тричі гідні лицарського звання. Нехай переможе сильніший!

Ведучий.
Отже, друзі наші всі зібрались,
Усі старанно готувались,
І гості всі, напевне, ждуть,
Коли ж нарешті, вже почнуть?
Ну що ж, всідайтесь всі зручніше,
І не шуміть — сидіть тихіше!
Ми наш вечір починаєм
І журі вам представляєм!

Ведуча. Отже, старання, вміння, знання наших лицарів оцінить сьогодні наші вельмишановні члени журі (перелік членів журі).

Ведучий.
Щоб в лицарськім турнірі першим бути,
Дуже ввічливим, розумним треба бути!
За щитами не ховатись,
Гострої шпаги не боятись.
Всі закони поведінки знати!

Ведуча. Перемогти в турнірі буде просто, змагатися треба за кожен бал, суворо дотримуючись законів.

Ведучий. Переходимо до першого конкурсу — «Візитки»: кожен учасник повинен коротко представити себе (форма представлення будь-яка). Максимальна оцінка — 5 балів. 
Проходить конкурс. Слово журі. Слово лічильній комісії. 

Ведуча. Поки наші лицарі готуються до наступного конкурсу, ми запрошуємо по одній дівчині від класу, яка повинна розв'язати проблемну ситуацію і, давши правильну відповідь, заробити для своїх лицарів додатковий бал.

Ситуація перша.
У квартирі іменинниці пролунав дзвінок, і на порозі з'явились дві її подруги з подарунками. Одна подарувала коробку із цукерками. Іменинниця Оля відразу ж сховала їх, щоб потім з'їсти самій або дотримати до кращих часів. Друга подруга подарувала книгу, яку дівчинка вже читала. Зробивши незадоволену гримасу, Оля повела своїх подруг до столу.
Що іменинниця зробила не так? Чи потрібно розпаковувати подарунок у присутності того, хто подарував? (Із усмішкою на обличчі потрібно було подякувати за подарунки, розпакувати їх).

Ситуація друга.
Два хлопчики зіштовхнулись у дверях і ніяк не можуть розійтися. Хто з них повинен звільнити дорогу, якщо одному 8 років, а іншому — 11 років? Хто перший повинен привітатися? (Старший хлопчик повинен звільнити дорогу меншому, але мен ший повинен привітатися першим).

Ведучий.
Сказати «добрий день» так просто,
І так приємно чути нам,
Коли ровесники й дорослі
Бажають нам добра на день.

Ведуча.
Але буває прикро дуже,
Коли, забувши етикет,
З нальоту крикне «Привіт, друже!»
І стрімголов біжить в буфет.

Ведучий.
І «до побачення», як зайве,
Сприймають діти — теж бува...
Або нічого на прощання,
Або «Ну, я пішов. Бувай!»

Ведуча. Переходимо до наступного нашого конкурсу «Лицарський етикет». Кожен учасник отримує завдання (тягне білет), має 1 хвилину на обдумування і дає відповіді. Максимальна оцінка конкурсу — 5 балів.
Як слід вітатися.
Як слід себе поводити у гостях.
Хлопець у дівочому товаристві.
На забаві, де танцюють.
Телефонна розмова.
У транспорті.
За обіднім столом. 
Учасники по черзі відповідають на запитання, а ведуча, у разі неповної відповіді, доповнює учасника. 

Ведучий.
Навіщо нам шукати виправдання,
Коли най красномовніший мудрець
Перед красою мовкне в замішанні —
Любов не терпить боязких сердець. (О. Герман)

Ведуча. Вам, шановні лицарі, потрібно буде дати відповіді на два запитання. Правильна відповідь на перше запитання оцінюється в 3 бали, а на друге — у 2 бали.

Ведучий. Завдання перше.
1. Цю річку давні греки називали «Борисфен», турки —
«Узу», слов'яни — «Славутич». А як називається ця річка зараз? (Дніпро).
2. Як звали кохану жінку Петрарки?
а) Дульцінея;
б) Лаура;
в) Джульєтта;
г) Клеопатра.
Завдання друге. Закінчіть вислів.
1. Легендарний давньогрецький поет Гомер писав: «Я мислю, значить я...» (існую).
2. З яким фруктом пов'язаний початок Троянської війни?
а) груша;
б) яблуко;
в) персик;
г) мандарин.

Ведуча. Найголовніше у житті кожної людини — це її здоров'я. А щоб бути здоровим, потрібно дружити із спортом. А ще, як співають у відомій пісні, з сонцем, повітрям та водою.

Ведучий. Кожна з чарівних леді мріє мати поруч із собою сильного, мужнього, відважного джентльмена. Наступний конкурс — «Богатирські сили». Він нам допоможе виявити найсильнішого. Отже, конкурс складається з двох спортивних етапів:
Віджимання від підлоги.
Піднімання гирі вагою 16 кг.
Переможе той, хто зробить це найбільшу кількість разів. Оцінка за цей конкурс — це сума першого та другого етапів. 
Відбувається конкурс.
Слово журі. Слово лічильній комісії. 

Ведуча. Мужчина — це втілення сили, мужності, сміливості, підтримки, піклування, витривалості. Але мужчини потребують постійної уваги і підтримки жінки.

Ведучий. А зараз оголошується конкурс вболівальників. Максимальна оцінка за конкурс — 5 балів. Дівчата гарно, старанно готувались. Кожен клас має свої таланти, які зараз буде демонструвати. 
Відбувається конкурс.
Слово журі. Слово лічильній комісії. 

Ведуча. Здавна відомо, що український народ співучий, пише гарні вірші. А як славиться «український гопак»! Наші хлопці також українці. Отож мають свої таланти, які зараз будуть нам демонструвати. Оголошується конкурс «Мої таланти». Максимальна оцінка — 5 балів. 
Відбувається конкурс.
Слово журі. Слово лічильній комісії. 


Ведучий. В усі часи, в усі віки жінки хотіли чути, які вони вродливі, розумні, надзвичайні... Колись лицарі прекрасним паннам присвячували поеми, співали серенади, їхніми іменами називали свої замки, викарбовували ці імена на щитах, з якими йшли у бій.

Ведуча. А лицарі сучасності схиляють до ніг прекрасних панн свої розумні голови. Вони віддають їм не лише руку, серце, гаманець, а й свій розум.

Ведучий. Справжній лицар має даму серця і завжди вміє зим йти слова, які підтверджують його палке почуття.

Ведуча. Зараз ми переконаємося, що і наші хлопці теж вміють це робити. Отож, конкурс «Все для тебе!».
Умови конкурсу: потрібно освідчитися в коханні своїй дамі серця. Форма освідчення — будь-яка. Максимальна оцінка 5 балів.

Ведучий. Настав час підвести підсумки. Просимо вас до слова, шановне журі (виступ усіх членів журі). А зараз найпрекрасніша мить — нагородження учасників.

Ведуча. Свято завершується, а ми ще раз вітаємо наших хлопців. Будьте завжди впевнені у собі і своїх можливостях.

Ведучий. А ви, шановні дівчата, спробуйте дивитися на ті» очима наших хлопців, спробуйте збагнути їхні думки, адже хлопці цього заслуговують.

Ведуча. Будьте лицарями! Будьте шляхетними у своїх думках, вчинках, почуттях. Всього вам найкращого! До нових зустрічей! 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Життя та діяльність Д. І. Менделєєва
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ ХІМІКО-БІОЛОГІЧНИЙ КОНКУРС «НАЙКМІТЛИВІШИЙ»
«Думати і діяти, діяти і думати—ось мета нашої мудрості.» (Гете)
Цілі: продовжувати поглиблювати інтерес учнів до вивчення предметів хімії та біології, вдосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати різні факти, активізувати розумову діяльність учнів, застосовуючи інформаційні технології під час вивчення хімії та біології; сприяти виробленню дослідницьких навичок, розвитку логіки; виховувати самостійність, активність, наполегливість, відповідальність.
Обладнання: дошка з магнітами, ромашка, два кристалізатори, щипці, сірники, носова хустинка.
Реактиви: дистильована вода, етиловий спирт.
Міжпредметні зв'язки: хімія, біологія, географія, історія, література.
ХІД КОНКУРСУ
1. «Дешифрувальник»
Проводиться одночасно для з'ясування черговості виступу в конкурсі «Презентація», правильне його виконання дозволить командам заробити 3 бали. Оцінюється швидкість та правильність виконання.
Правильна відповідь: необхідно було розташувати елементи у такий спосіб: Гідроген, Нітроген, Оксиген, Фосфор, Сульфур (Н, N. О, Р, S).
2. «Презентація команд»
Журі оцінює конкурс за 5-бальною системою. Оцінюються назва команди, емблема, захист.
3. Експериментальна вправа «Хустка, що не горить»
Хід експерименту
Ведучі виходять на сцену і демонструють звичайну носову хустку. Змочують її в кристалізаторі з водою, віджимають і далі змочують її у кристалізаторі зі спиртом. Кінець хустки беруть щипцями і підпалюють її. Хустка палає, коли ж горіння припиняється, то хустка залишається неушкодженою.
Запитання до команд. У чому змочували хустку? Чому хустка не згоріла?
Правильна відповідь: Спочатку хустку змочили у воді, потім у спирті (можна ацетоні). Температура займання вологої тканини вища за температуру займання спирту. Тому, коли спирт згоряє, горіння припиняється і хустка залишається неушкодженою.
4. Загадковий пелюсток «Впізнай мене»
Гравцям даються завдання, відповіді на які потребують уміння логічно мислити, швидкості реакції, знання теоретичного матеріалу.
Для встановлення черговості участі команд другому конкурсі слово надається журі. Та команда, яка набрала найбільше балів протягом попередніх конкурсів, має право першою зривати пелюстку ромашки із завданням. Кожна команда має три спроби, щоб дати відповідь на питання, причому чим швидше відповість команда на питання, тим більше балів вона отримає.
Відповідь з першої спроби оцінюється в 3 бали, з другої — 2 бали, з третьої — 1 бал. Якщо команда не знає відповіді після першої спроби, то вона говорить далі.
5. Обери тему
Кожній команді ставиться десять питань з обраної теми. Якщо члени команди не знають правильної відповіді, її представник каже: «Далі». Теми, що пропонуються на вибір:
•   «Періодична система Д. І. Менделєєва»;
•    «Метали»;
•    «Неметали»;
•    «Загадки»;
•    «Хімія та біологія».
Право першою вибрати тему отримує та команда, яка за підсумками попередніх конкурсів набрала більшу кількість балів.


ХІД ЗАХОДУ
1-й ведучий. Доброго дня, любі друзі й шановні гості! Ми раді вітати вас на інтелектуальному хіміко-біологічному конкурсі «Найкмітливіший», присвяченому двом найвидатнішим наукам — хімії та біології.
2-й ведучий.
Наш захід сьогодні не простий,
Не всім відомий і незвичний.
Ми пропонуємо провести
Практичний бій хімічний.
1-й ведучий.
Отож озбройтеся знаннями,
Згадайте всі закони.
Ми сподіваємось, удасться вам
Здолати перепони.
2-й ведучий. На сцену запрошуються команди учасники. Оцінювати сьогодні ваші досягнення та поразки буде журі у такому складі:_________________.
1-й ведучий. Друзі! Від вас сьогодні потрібні увага, знання з хімії та біології і кмітливість.
2-й ведучий. Усі ми в дитинстві читали багато цікавих казок про добрих фей та могутніх чаклунів, які творили незвичні дива. Але в житті, як відомо, ні фей, ні чаклунів не існує. Натомість дива насправді бувають, хоча створюють їх зовсім не джини й не чаклуни, а звичайні люди. Люди, озброєні знаннями. І якщо вже говорити про дива, то з-поміж інших наук найвідомішими чаклунками є хімія і біологія.
1-й ведучий. Отже, розпочинаємо наш конкурс.
2-й ведучий. Для з'ясування порядку в конкурсі «Презентація» проводиться завдання «Дешифрувальник». Правильне його виконання дозволить командам заробити 3 бали.
1-й ведучий. Шановні члени команд, ми пропонуємо вам поринути в неорганічну хімію і пригадати Періодичну систему Д.І.Менделєєва та принцип розташування у ній атомів хімічних елементів. Вам необхідно розташувати їх у такому порядку, в якому вони подані в періодичній системі Д. І. Менделєєва.
Команда після виконання завдання здає свій аркуш журі. Черговість та правильність виконання завдання командами дозволить визначитися з порядком їх виступові в першому конкурсі.
2-й ведучий. Вашій увазі пропонуються такі хімічні елементи, як Гідроген, Фосфор, Сульфур, Нітроген та Оксиген. (Проектувати на екран)
2-й ведучий (після того як команди здадуть свої завдання). Необхідно було розташувати елементи у такий спосіб: Гідроген, Нітроген, Оксиген, Фосфор, Сульфур.
1-й ведучий. Зараз вас вітає з номером художньої самодіяльності команда _________________.
(Журі оголошує черговість виступу команд)
2-й ведучий. За підсумками журі першою в  конкурсі  «Презентація»   виступатиме  команда_________________.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Команди представляють свою назву, захищають її, демонструють емблему. Журі оцінює за п'ятибальною системою.
Експериментальна вправа «Хустка, що не горить»
1-й ведучий. Майже жодна задача не обходиться без дослідів, майже жодна лабораторія не обходиться без експериментів. Наша творча лабораторія теж приділяє експерименту значну увагу. Але експеримент у нас непростий.
Хід експерименту.
Ведучі виходять на сцену і демонструють звичайну носову хустку. Змочують її в кристалізаторі з водою, віджимають і далі змочують її у кристалізаторі зі спиртом.
Кінець хустки беруть щипцями і підпалюють її. Хустка горить. А коли горіння припиняється, то хустка залишається неушкодженою.
2-й ведучий (запитання до команд). У чому змочували хустку? Чому хустка не згоріла?
1-й ведучий. У кого є правильна відповідь? (Треба вислухати варіанти відповідей усіх команд)
2-й ведучий. Правильна відповідь така: спочатку хустку змочили у воді, потім у спирті (можна в ацетоні). Температура займання вологої тканини вища за температуру займання спирту. Тому, коли спирт згоряє, горіння припиняється, і хустка залишається неушкодженою.
1-й ведучий. Поки наше шановане журі підбиває підсумки попередніх конкурсів, до вашої уваги пропонується номер художньої самодіяльності, який презентує команда _________.
1-й ведучий.
Змагаймося далі!
Слухайте уважно
Питання всі мої
Та намагайтесь швидше
На них відповісти.
2-й ведучий. Для встановлення черговості участі команд в другому конкурсі слово надається журі. Та команда, яка набрала найбільше балів за попередні конкурси, має право першою зривати пелюстку ромашки з завданням. (Підсумки журі)
1-й ведучий. Кожна команда має три спроби, щоб відповісти на питання, причому чим швидше відповість команда на питання, тим більше балів вона отримає. Відповідь з першої спроби оцінюється в 3 бали, з другої — 2 бали, з третьої — 1 бал. Якщо команда не знає відповіді, то вона говорить: «Далі». (Команди грають)
ЗАГАДКОВИЙ ПЕЛЮСТОК «ВПІЗНАЙ МЕНЕ»
(Ромашка складається з п'яти пелюсток, на звороті яких пропонуються запитання. Команди по черзі зривають пелюстки і відповідають на питання (вони мають три спроби))
Пелюсток 1. Про який елемент йдеться?
Спроба 1. Алхімічний та філософський зміст цього терміна було взято з Біблії: «Я є Альфа і Омега, початок і кінець, перший і останній».
Спроба 2. Це слово створено із перших та останніх літер трьох найбільш поширених у середньовіччі мов — латини, грецької та давньоєврейської.
Спроба 3. Зміст цього ж терміна, який вклав у його назву видатний французький учений Антуан Лавуазьє, дещо інший. З грецької «а» — заперечна частка, «зоє» — життя, тому назва газу який утворює цей елемент, перекладається як «безжиттєвий». (Азот, Нітроген)
Пелюсток 2. Назвіть елемент.
Спроба 1. Це дуже важливий мікроелемент. В організмі ссавців міститься у вигляді органічних сполук. В Україні його нестача відчувається в Прикарпатті, на Волині, Тернопільщині. Лікарі пропонують вживати продукти з високим вмістом цього елемента.
Спроба 2. На цей елемент багаті такі продукти харчування: горіхи, шпинат, молоко та морепродукти, особливо риба та морська капуста.
Спроба 3. Утворює просту речовину, що є твердою сріблясто-сірого кольору, здатною переходити в пару фіолетового кольору. А спиртовий настій простої речовини використовують для дезінфікування ран і перед хірургічною операцією. Має коричневе забарвлення.  (Іод)
Пелюсток 3. Назвіть речовину.
Спроба 1. Видатний іспанський алхімік Раймонд Луллій (1493-1541) описав декілька способів одержання цієї речовини, що здатна «втішити людське тіло, повернути старцям молодість».
Спроба 2. У XI столітті в Італії її одержали з вина перегонкою та подальшою конденсацією пари у змієвиковому холодильнику.
Спроба 3. У середні віки її вважали одними з найсильніших ліків, називали «життєдайною водою». (Етиловий спирт)
Пелюсток 4. Назвіть прізвище вченого.
Спроба 1. Його наукова спадщина складає понад 350 робіт. Він 1892 року розробив бездимний порох «піроколодій».
Спроба 2. Найзначнішому своєму відкриттю віддав 40 років свого життя.
Спроба 3. У вільний час займався виготовленням валіз, за що його називали «валізних справ майстер».   (Дмитро Іванович Менделєєв)
Пелюсток 5. Назвіть перехідний елемент.
Спроба 1. Цей елемент міститься в такій лікарській рослині, як подорожник, чимало його і в грибах. У багатьох безхребетних він виконує ту саму роль, що й ферум у хребетних.
Спроба 2. Є в людському організмі — у зубах, статевих залозах, мозку, печінці, підшлунковій залозі, нервовій системі, міститься в отруті кобр і гадюк.
Спроба 3. Його оксид, білий порошок, застосовують для виробництва білої фарби, наповнювача гуми, пластмас, а також у медицині, косметиці, для лікування шкірних хвороб.    (Цинк)
1-й ведучий. Доки наше шановане журі підбиває підсумки попередніх конкурсів, до вашої уваги свій номер художньої самодіяльності пропонує команда ____________.
ОБЕРИ ТЕМУ
2-й ведучий. Наступний раунд нашого конкурсу «Обери тему». Командам необхідно відповісти на десять питань з однієї обраної теми. Якщо команда не знає правильної відповіді, її представник каже:«Далі».
Теми, що пропонуються на вибір (проектувати на екран):
•    «Періодична система Д. І. Менделєєва»;
•    «Метали»;
•    «Неметали»;
•    «Загадки»;
•    «Хімія та біологія».
1-й ведучий. Право першою вибрати тему отримує та команда, яка за підсумками попередніх конкурсів набрала більшу кількість балів. (Оголошення підсумків журі)
Періодична система Д.І. Менделєєва
1. Якого року було відкрито періодичний закон? (1869)
2. Який показник Менделєєв узяв за основу класифікації хімічних елементів? (Атомну масу)
3. Скільки періодів у сучасній системі хімічних елементів? (Сім)
4. Найбільш електронегативний елемент. (Флуор)
5. Як називається горизонтальний ряд хімічних елементів? (Період)
6. Який перший хімічний елемент у періодичній системі? (Гідроген)
7. Як  називаються  елементи  VII групи?  (Галогени)
8. Який єдиний елемент має дробове значення відносної атомної маси? (Хлор)
9. Який метал посідає друге місце у світі за обсягами виробництва після заліза? (Алюміній)
10. Яке ім'я було у батька Менделєєва? (Іван)
Метали
1. Нитка розжарювання в електричній лампочці виготовлена з... (вольфраму)
2. Який метал використовують для захисту від рентгенівського опромінення? (Свинець)
3. Який дорогоцінний метал є одним з найкращих каталізаторів для різних хімічних процесів? (Платина)
4. Д. І. Менделєєву подарували терези, одна шалька в яких була зроблена з алюмінію, а інша — із... (золота)
5. Який метал найеластичніший? (Золото)
6. Який хімічний елемент-метал входить до складу білка гемоглобіну? (Залізо)
7. Якщо вірити давнім історикам, то під час походу Олександра Македонського в Індію офіцери його армії не так часто хворіли на шлунково-кишкові захворювання, як солдати. Учені пояснюють це тим, що їжа та питво в них були однакові, а ось металевий посуд — різним. З якого металу був виготовлений офіцерський посуд? (Срібло)
8. Який метал у давнину називали «срібло із глини»? (Алюміній)
9. Назвіть ім'я ненависного ворога всіх металів? (Корозія)
10. З назвою якого хімічного елемента пов'язана назва земної кори? (Літій. «Літо» з грецької означає «камінь».)
Хімія та біологія
1. Як називається наука, що виникла на межі двох наук, одна з яких вивчає все живе, а друга — різні речовини? (Біохімія)
2. Назвіть біохімічний процес, протилежний фотосинтезу. (Дихання)
3. Як називають хімічні елементи, що в незначних кількостях містяться в організмі людини? (Мікроелементи)
4. Яку речовину Леонардо да Вінчі назвав соком життя? (Воду)
5. Основний білок крові, який транспортує кисень в організмі. (Гемоглобін)
6. Назвіть три кислоти, які може вживати людина. (Молочна, лимонна, оцтова)
7. В якому органі людини найбільше міститься води? (Око)
8. Без цієї речовини не можуть жити люди. Деякі жителі Африки платили за 1 кг цієї речовини 1 кг золотого піску. За рік людина споживає близько 6-8 кг цього продукту. Яка хімічна формула цієї речовини? (Натрій хлорид)
9. Без цієї речовини не можуть жити люди. 523 року до н. є. непереможне 50-тисячне військо шаха Камбуза переходило через Лівійську пустелю. Жодний супротивник не міг здолати це військо, але... все 50-тисячне військо загинуло. Назвіть причину. (Відсутність води)
10. Які клітини організму людини мають псевдо-фобії — тимчасові вирости цитоплазми? (Лейкоцити)
Неметали
1. Назва якого елемента-неметалу в перекладі з латини означає «той, що народжує кислоти»? (Оксиген)
2. Який неметал на практиці використовують для знищення залишків ртуті? (Сірку)
3. Який неметал вважають другим за поширеністю на Землі після Оксигену? (Силіцій)
4. Проста речовина-неметал, що входить до складу намазки на сірниковій коробці. (Фосфор)
5. Найактивніший неметал. (Флуор)
6. Газ жовто-зеленого кольору, у 2,5 рази важчий за повітря, має характерний запах, розчиняється у воді, утворює дезінфікуючу рідину. Уперше його застосували для відбілювання тканин на текстильних фабриках. (Хлор)
7. Безжиттєвим газом називається...., а елемент, без якого немає життя, входить до складу його молекули. Це... (Азот, Нітроген)
8. Газ, який постійно перебуває в повітрі; він захищає тварин і людей від сліпоти, поглинаючи ультрафіолетові промені, які посилає на Землю Сонце. (Озон)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ПОДОРОЖ ДО КРАЇНИ ХІМЛЯНДІЇ
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Інтелектуально-розважальна гра
"Подорож у чарівний світ хімії"


Мета: закріпити й узагальнити знання з хімії та біології за курс основної школи; розвивати уміння і навики проведення хімічного досліду з дотриманням правил техніки безпеки; стимулювати пізнавальну діяльність, активізувати творчі можливості студентів; розвивати логічне мислення; формувати вміння працювати з додатковою літературою, почуття товариськості, вимогливості до себе і товаришів; сприяти екологічному вихованню студентів...продовження.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Знайомство з королевою виробничих наук (сценарій заходу)
---------------------------------------------------------------------------------
ХІМІЧНИЙ ТУРНІР «ОКСИГЕН»
Цілі: узагальнити знання про Оксиген як елемент та кисень і озон як прості речовини; здійснювати міжпредметні зв'язки (хімія, фізика, література); розвивати вміння працювати з додатковою літературою, логічне мислення, вміння робити висновки, узагальнювати; сприяти вихованню любові до хімії, почуття колективної відповідальності за доручену справу; визначити команду, що захищатиме честь ліцею на міському турнірі хіміків.
Обладнання: магнітофон; брейн-система, плакати та газети про Оксиген і кисень, прилад для одержання кисню, розчин натрій гідроксиду (20%-й), розчин кобальт (ІІ) сульфату (5%-й), засіб «Білизна», колба, тліюча скіпка.
Правила гри: Турнір відбувається між командами з учнів 10 класу природничого профілю і включає конкурси:
1. Захист домашнього завдання з теми «Кисень і Оксиген». За 5-7 хвилин учні розповідають про Оксиген та кисень (5 балів).
2. Брейн-ринг з теми. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал тій команді, що раніше відповіла, ніж інші команди.
3. Захист експериментальної задачі, що пов'язана з одержанням чи властивостями кисню (5 балів).
4. Змагання капітанів «Ти — мені, я — тобі». Капітани готують по два-три питання з теми. Кількість балів залежить від кількості правильних відповідей та додатково набраних балів.
5. Конкурс — захист малюнків, що висвітлюють тему турніру (5 балів).
Команда-переможниця бере участь у міському турнірі хіміків-дослідників.
КОНКУРС 1
Сценарій конкурсу — захисту домашнього завдання команди-переможниці.
Учні підходять до дошки й за допомогою магнітів прикріплюють по черзі (одночасно зі своїм виступом) аркуші формату А4 з малюнками та формулами (відповідно до тексту свого виступу).
1. Найпоширеніший елемент на Землі, входить до складу води, гірських порід, багатьох мінералів, солей, а також організму тварин і людей.
2. Оксиген — елемент VI групи головної підгрупи II періоду. У природі існує у вільному стані та у вигляді сполук. Зв'язаний Оксиген становить 85,8% гідросфери та 47% літосфери. Його вміст у довкіллі – 47%. Біологічна роль Оксигену надзвичайно важлива. Він є одним із головних елементів, що входить до складу білків, жирів, вуглеводів, нуклеїнових кислот, ферментів, вітамінів, гормонів. До складу білків входить 21,5-23,5% Оксигену. Одна з найважливіших сполук Оксигену — вода. Оксиген у складі води — середовище для підтримання кислотно-лужного балансу в клітинах, лімфі, крові. Утворює дві прості речовини — кисень та озон.
3. Кисень – найпоширеніший газ,
І знати ми його повинні.
Двома ученими ураз
Відкритий був він, а людині
Потрібний він завжди і всюди,
Без нього жити не можуть люди.
Кисень реагує з простими та складними речовинами, утворюючи оксиди.
4. Цей чудовий газ творить життя для нас.
Кисень використовується для зварювання та різання металів, у металургійних виробництвах, підчас вибухових робіт, як окисник палива в ракетних двигунах. Його застосовують у медицині, а також у приладах, що використовуються для роботи у важкій для дихання атмосфері.
5. Озон — алотропна видозміна Оксигену. Це газувата речовина, один із сильних окисників. Застосовують його для знезараження питної води, промислових стічних вод, у медицині як дезінфікуючу речовину.
Не видимий, повсюдний, всемогутній, підпалює, окиснює. Кисень — основа дихання, життя.
КОНКУРС 2
Питання для брейд-рингу:
1. З іменами яких учених пов'язане відкриття кисню? (Дж.Прістлі, К.Шеєле, А.Лавуазьє)
2. Як перекладається з латини назва Оксигену українською мовою? (Той, що народжує кислоти)
3. Як називається речовина, що розчиняє кілька десятків тисяч солей, а до її складу входить Оксиген? (Вода)
4. Яка сполука Оксигену з Нітрогеном, що комп'ютером перекладається як «ніяка»? (Нітроген(11) оксид)
5. Яка кількість мінералів містить у своєму складі Оксиген? (Понад 1300)
6. Як можна використати кисень для руйнування грозових хмар? (Змішуючись у спеціальному генераторі, кисень з ацетиленом загоряється електричною іскрою. Під час вибуху в атмосфері виникає ударна хвиля, що діє на хмару й замість граду йде дощ)
7. Як у перекладі з грецької звучить назва Оксигену? (Те, що народжує кислоти (від грецьк. окис — «кислий» і геннао — «народжує»))
8. Скільки кисню використовує людство за рік? (Понад 1 млрд м3 кисню)
9. Яка тривалість одного циклу кругообігу Оксигену? (2 тисячі років)
10. Скільки літрів кисню проходить через легені за добу? (800літрів)
КОНКУРС 3
Дослідна задача переможців:
В. Рамзай сказав: «Природа оточує нас загадками, і спроба їх розв'язати належить до найбільших радощів життя».
Такою загадкою для нас стали пошуки способу одержати кисень з інших, альтернативних речовин, бо і хлорат, і перманганат у школах зараз знайти досить важко. І ми знайшли цю речовину. Це натрій гідрохлорит, що є складовою засобу «Білизна».
Збираємо прилад для одержання кисню методом витіснення повітря. У колбу Вюрца поміщаємо 300мл розчину засобу «Білизна», 1—2мл 20%-го розчину натрій гідроксиду і 5мл 5%-го розчину кобальт (ІІ) сульфату.
При цьому утворюється чорно-коричневий осад кобальт (ІІ) гідроксиду й відбувається повільне виділення кисню (приблизно 200-250мл), що посилюється під час нагрівання:
2NaОС1 = 2NaС1 + O
Збираємо кисень методом витіснення повітря (на повне заповнення вказує тліюча скіпка, що яскраво спалахує в разі піднесення до отвору пробірки).
Додаткове рівняння реакції, що відбувається в колбі:
Со5O4 + 2NaОН = Со(ОН)9 + Na2SO4
КОНКУРС 4
Питання капітана команди-переможниці:
1. Хто раніше за Шеєле, Прістлі, Ла-вуазьє висловив думку про існування кисню? (Світова першість належить Китаю. Бо саме там у VIIст. філософ Мао Хао стверджував, що до складу повітря входить газ, який підтримує горіння й дихання — йин. А в 1620 році голландець Дреббель спорядив підводний човен речовиною для дихання, яку одержав із селітри)
2. Яка роль Оксигену під час підпалювання водою твердих речовин? (Оксиген — сильний окисник. Якщо під тирсу покласти натрій пероксид і капнути воду, то суміш займеться. У результаті реакції натрій пероксиду з водою виділяється атомарний кисень, від якого й спалахує тирса)
3. Які незвичні властивості має кисень? (Крім окисних властивостей, кисень виявляє парамагнетизм, чим відрізняється від інших газуватих речовин. Ця здатність втягуватись у магнітне поле пояснюється наявністю власного магнітного моменту)
КОНКУРС 5
Ода Оксигену й кисню:
1. Найпоширеніший елемент на Землі,
   Входить до складу води,
   Гірських порід, мінералів, солей,
  А також до організму тварин і людей.
  Став Оксиген всюди начинкою,
  Із Силіцієм він обернувся піщинкою.


2. Це найпоширеніший газ,
   І знати ми його повинні.
   Двома ученими ураз Відкритий був він, а людині
   Потрібний він завжди і всюди,
   Без нього жити не можуть люди.


3. Кисень — газ без запаху, безбарвний,
   Ледь розчинний у воді.
   Він для дихання потрібен,
   Усім навкруги — тобі й мені.


4.  Хімічним властивостям черга настала:
    Він зусиль не тратить марно,
    Усе горить у ньому гарно...
    Також є він санітаром,
    Бо не терпить він сміття;
    І рослинне, і тваринне
   Обумовлює життя.


5.  Цей чудовий газ
    Творить життя для нас.



---------------------------------------------------------------------------------------------------
ВЕЧІР, ПРИСВЯЧЕНИЙ 145-РІЧЧЮ ВІДКРИТТЯ ПЕРІОДИЧНОГО ЗАКОНУ Д.І.МЕНДЕЛЄЄВА
Лютий 2014року...  Світова громадськість гідно зустріла й відзначила 142-гу річницю з дня відкриття Д.І.Менделєєвим періодичного закону. Відкриттю закону передувала тривала й напружена робота вченого протягом 15 років, а подальшому його поглибленню було віддано ще 25 років.
Попередники Менделєєва (Дьобе-рейнер, Ньюлендс, Л. Мейєр) зробили багато для підготовки відкриття періодичного закону. Але жоден із цих учених не зважився на підставі поміченої періодичності пророчити нові хімічні елементи. Жоден з них не зумів у повному обсязі охопити сукупність фізичних властивостей елементів в утворенні ними речовин, які виявляють усю глибину періодичного закону. Для них періодичність була лише зручним способом класифікації; вони не побачили в ній фундаментального закону природи.
Читати далі...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

ЛІРИКО-ХІМІЧНИЙ МІКС «ХІМІКИ І ЛІРИКИ»
Візитка команди ліриків. Співають, поклавши руку на серце.
ГІМН КУЛЬТУРІ
Ми всі живем, щоб світ зробити кращим.
Ми прославляєм нації скарби.
Якщо цей гімн ти з нами проспіваєш —
Свій внесок у культуру вже зробив.
Все вище, і вище, і вище
Культуру у маси несем.
Зі шляху свого не зіб'ємся ніколи!
Мистецтво до вас донесем!
Ми народились у краю славетнім,
Зоря Шевченка світить з висоти.
Йдемо в майбутнє сміливо і твердо,
Культуру в маси будемо нести.
Все вище, і вище, і вище
Культуру підносимо ми.
З добром і чеснотами в серці назавжди!
Сміливо йдемо до мети!
Монтаж команди ліриків.


Візитка команди хіміків.
Хіміків рахуй мерщій:
Є Аліна, є Андрій,
Віка, Свєта, Аня, Юля,
І Аліса, і Вадим!
Ми усім утрем носи,
Бо ми маєм три плюси:
Перший плюс — що ми
Дівчата і говоримо без мата.
Другий плюс — що ми артистки,
Будем грати у кіно,
Навіть хлопці-футболісти полюбили нас давно.
Третій плюс — ми завжди кращі,
Хоч не перші в нас місця,
Перемога — не найкраще,
Краще — дружба на віка!
(Команда вишикувана півколом, капітан команди стоїть обличчям до хіміків і диригує, хіміки виконують свій гімн)
ГІМН ХІМІКІВ
Мы дышим все аммиаком и хлором,
Мы кислотой до сердца
прожжены, Предосторожность
мы считаем вздором
И всё на вкус попробовать должны!
Всё выше, и выше, и выше
К вершинам наук мы идём,
И если с пути не собьёмся,
То, значит, откроем закон!
Мы рождены пролить всё то, что льётся,
Рассыпать то, чего нельзя пролить,
И наш кружок химическим зовётся —
Мы будем вечно химию любить!
Всё выше, и выше, и выше
К вершинам наук мы идём,
И если с пути не собьёмся,
  Хімія — найкраща наука у світі!
•   Ви любите жуйку, а я — хімію!
•   Люди використовують хімію в усіх галузях промисловості.
•   Хімія — мій найулюбленіший предмет!
•   А я люблю проводити хімічні досліди!
•   А я прийшла сюди, щоб довести, що хіміки важливіші, ніж лірики!
•   А я вважаю, коли б не було хімії, ми всі були б брудні й смердючі!
•   У кожного вдома є аптечка (відкриває), а це все — хімія!
• Кожна дівчинка користується косметикою, а це все — хімія! (Демонструє косметичні засоби.)
• А мийні та чистячі засоби також виробляє побутова хімія! (Демонструє мила, шампуні, чистячі та пральні порошки.)
Учитель. Слово для розповіді про свої досягнення надаємо лірикам!
Учні представляють роботи своїх художників (лірики співають пісню на мотив «Крутой поворот», художники демонструють свої картини).
Фарби їм дай — життя, без них не життя!
Пензлі їм дай —і не чекай забуття!
Створять пейзаж, чи натюрморт, чи портрет —
Виразять так, як і не скаже поет.
Намалюй мені натюрморт
І лісок, садок і ставок,
Намалюй сніг або дощ,
Намалюй!
Учитель. А хіба хіміки не можуть малювати? Вони мають чарівні фарби, і зараз вони для вас намалюють чарівні картини.
(«Художникам-хімікам» учитель роздає п'яльця з натягнутою білою тканиною, пензлі, крохмальний клейстер, бризкалки з розчином йодного настою.)
Учитель. Поки наші хіміки створюють свої шедеври, глядачі спробують відповісти на хімічні запитання.
ВІКТОРИНА
1. Що у вогні не горить і у воді не тоне?
2. Який метал притягується магнітом?
3. Який неметал світиться в темряві?
4. Який метал є в молоці? 5. Чому надкушене яблуко «іржавіє»?
6. Який корисний для серця елемент міститься в ізюмі?
7. Коли молоко скисає, яка утворюється кислота?
8. Що таке аспірин?
9. Як по-іншому назвати аскорбінову кислоту?
10. Який мінерал найтвердіший?
11. Який метал показує температуру?
12. Чим ми дихаємо?
13. Чим потруїлися давні римляни?
14. Якого газу в повітрі найбільше?
15. З чого виготовляють папір?
16. Чим можна «погасити» соду?
17. Як припинити горіння?
18. Що важче: кілограм заліза чи свинцю?
Учитель. Художники готові демонструвати вам свої шедеври!
(Учні, які малювали картини, збризкують їх розчином йоду й демонструють свої витвори здивованим глядачам.)
Учитель. Відомий російський композитор Бородін був також і відомим хіміком. А Д.І.Менделєєв дуже любив живопис і класичну музику. Серед його друзів були художники й музиканти. Українському художнику Куїнджі хімік навіть допомагав підбирати фарби для картини «Ніч на Дніпрі».
Лірики. А ми ще вміємо й співати!
Хорошії дівчата,
Найкраші в світі хлопці.
Привітнії обличчя,
Зірочки ясних очей,
А як почнуть співати,
Всі солов'ї в окрузі їхню пісню співають
У тишині ночей.
Зорі своїй назустріч
Ідуть вони з піснями.
Куди їх не запросять,
Вони скрізь заспівають:
І на горі Тараса, у клубах
А чи в класах —
Усюди, де були ви,
Лунав веселий спів.
Учитель хімії.
А хіміки теж уміють співати.
Нам пісня жити й творить допомагає!
Хіміки. (співають пісню на мотив «Ми бажаєм щастя вам»)
В місті, де кружля
сірчистий газ,
Де феноли часто душать нас,
Де нормальну воду
з крані ждемо вічність ми,
Щоб було нам легко
в даний час,
Дуже треба кожному із нас
берегти природу повсякчас.
Ми бажаєм вам завжди
Чистого повітря і води.
І сонця промені
Хай завжди ідуть сюди.
Ми бажаєм щастя вам,
І воно повинно прийти,
Тож рук ви докладіть
І природу збережіть!
Хіміки. А хіба лірики не забруднюють природу? Ви ж користуєтесь одноразовими пакетами, викидаєте їх у сміття. А чи знаєте ви, що пакетик «перегниє», тобто перетвориться в природних умовах на безпечні речовини, аж через 100 років! Що ви на це скажете?
Лірики. Продовжують дискусію.
Учитель. А зараз чаклунка Світлана приготує для вас охолоджувальні напої.
(Дівчинка демонструє дослід з перетворенням рідин (розчин лугу з фенолфталеїном, розчин барій гідроксиду з натрій сульфатом  розчин питної соди з хлоридною кислотою))
Учитель. «Усі ми поєднуємо з хімічною наукою дальший прогрес у пізнанні світу, що нас оточує... І не може бути в наші дні спеціаліста, який міг би обійтися без знання хімії», — говорив академік М.М.Семенов. Навіть українські гумористи присвячують свої поезії хімічній темі. До вашої уваги гумореска Павла Глазового «Годі спати на соломі».
Творить хімія нам речі,
Що і в снах не снилися.
Ось, приміром, як матраци
В нас колись робилися.
Технологія в цім ділі всім була відомою:
Набивали їх травою,
Стружками, соломою.
Весь цей мотлох
пінопластом
Нині заміняється,
Що не треться,
і не мнеться,
І не обсипається.
І ковдри та подушки зараз виготовляють
із синтепону та силікону.
Учитель. Аня покаже вам дослід, який вона назвала «Скажене жабенятко».
(Дівчинка демонструє взаємодію натрію з водою)
А зараз я пропоную позмагатися у кмітливості. Хто швидше розгадає кросворд?
(Команди розгадують кросворди)
А для розминки пропонуємо ще один дослід — Юля приготувала справжній феєрверк «Бенгальські вогні» .
(Учні спостерігають за горінням магнію)
Андрій сьогодні Аладін! Він приготував для вас свою чарівну лампу із джином. Зустрічайте джина та не забудьте загадати бажання.
(Хлопчик проводить каталітичну реакцію — взаємодію алюмінію з йодом)
Сьогодні ви побачили лише невелику частину тих див, які розкриває хімія. Це дуже цікава й захоплююча наука, хоча її вивчення потребує деяких зусиль. Але, як я колись вам говорила, «якщо щось погане зробиш із задоволенням, то задоволення минеться, а погане залишиться. А якщо щось гарне зробиш із утомою, то втома минеться, а гарне залишиться». Отак і в хімії. Утома минає, а задоволення від знань і знання лишаються.
Тож давайте зробимо висновок: хто ж важливіший — хіміки чи лірики?
Хіміки й лірики співають разом на мотив пісні з програми «Ігри патріотів».
ВІЗЬМЕМОСЬ ЗА РУКИ
Математик і письменник,
Режисер і футболіст,
І поет, і композитор,
Хімік ти чи вокаліст.
Всіх вітаємо зі святом,
Зичим щастя і добра,
По дорозі йдемо разом,
Крикнемо усі: «Ура!»
Візьмемось за руки,
Залишивши всі турботи.
Візьмемось за руки,
Відкривши серця.
Візьмемось за руки і культуру України
Ми разом з вами
Піднесемо до вінця!
Ми разом з вами
Піднесемо до вінця!
-------------------------------------------------

Найпростіші цікаві досліди з хімії
-Содова гадюка.Потрібно: просіяний чистий сухий пісок 3.-4 ст.ложки), 1 чайна ложка цукрової пудри, ¼ чайної ложки кухонної соди, етиловий спирт (96%). В звичайну плоску тарілку гіркою насипаємо 3-4 ложки піску, робимо в гірці заглиблення (кратер). Окремо готуємо реакційну суміш: 1 ч.л. цукрової пудри, перемішується з ¼ ч.л. кухонної соди. Пісок просочується 5-6 столовими ложками етилового спирту. Реакційну суміш засипаємо в заглиблення, підпалюємо пісок. Через трохи часу на поверхні суміші з’являються чорні кульки, а в основі гірки чорна рідина. Коли майже весь спирт вигорить, з  піску повільно виповзає товста чорна «гадюка», в оторочці з догораючого спирту.
2.Змійка. Потрібно: таблетку сухого спирту, кілька таблеток глюконату кальцію (в аптеці). Скласти таблетки пірамідкою: сухе пальне внизу, таблетки глюконату зверху одна на одній. Підпалити. Через трохи часу «полізе» біла змійка.
3.Вулкан. Потрібно: пластилін, харчова сода,  столовий оцтет (9%), будь-який барвник (фукорцин, харчові барвники), рідина для миття посуду. Пластилін поділити на дві частини. Одна розкочується в підложку вулкана, інша – в його конус, частини зліплюються між собою. Важливо, щоб конус не протікав, перевірити пів склянкою води (загальний об’єм конструкції має бути приблизно зі склянку). «Вулкан» ставлять на тарілку чи піднос. Готують «лаву» - суміш рідини для миття посуду (1 ст. л.), сухої харчової соди (1 ст. л.), барвника. Цю суміш заливають у вулкан, а потім туди додають четвертину склянки оцту. Починається бурхлива реакція з виділенням вуглекислого газу. З жерла вулкану показується яскраво забарвлена піна.
4.«Підводні човни». Потрібно: яйце, невелика картоплина, чиста вода, літрова банка, сіль. Яйце  (картоплину) покласти на дно банки, налити води, щоб накрило. Помітно, що «човник» важчий за воду, він лежить на дні. Вийняти човник, додати у воду 4 столових ложки кухонної солі. Розмішати. Покласти до банки човник назад. Він спливе на поверхню. Знову доливати воду. Знову почне тонути.
5.Хустинка, що не горить. Потрібна: носова хустинка, силікатний клей, ацетон (можна етиловий спирт). Силікатний клей розвести з водою 1:10, розмішати. Добре змочити в отриманій суміші хустинку, відтиснути. Взяти хустинку за край пінцетом, змочити в горючу рідину (ацетон або спирт), швидко підпалити. Не треба гасити. Після згоряння отримуємо суху хустинку, яка легко відпирається у воді.
6.Квіти змінюють колір. Потрібно: паперові квіти, розчин фенолфталеїну, пульверизатор (оприскувач для квітів), розчин соди, розчин оцту. Білі паперові квіти рівномірно змочуються розчином фенолфталеїну, висушуються. Якщо їх бризкати з пульверизатора розчином соди, вони набуватимуть яскраво-малинового забарвлення. Якщо після цього їх побризкати розчином оцту, знову стануть білими.
7.Природні індикатори. Чорничний сік (компот), буряковий сік, інші яскраво забарвлені рідини мають чітко різний колір в кислому (оцет) та лужному (сода) середовищі. Інтенсивність кольору залежить від концентрації розчину кислоти чи лугу (тобто, від показника кислотності середовища - рН).
8.Нитка, що не горить. Потрібно: товста бавовняна нитка, наперед кілька разів просочена ропою кухонної солі та висушена. «Сувору» нитку (х/б) кілька разів просочують  концентрованим розчином солі, кожного разу добре висушують. У перстень (чи будь-який невеликий предмет з отвором) продягають цю нитку і підпалюють з одного боку. Нитка згорає, соляний корсет лишається.
9.Кока-кола. Потрібно: півлітра неохолодженої кока-коли, 10 таблеток «Ментос». У високу склянку (можна посудину, зроблену з високої пластикової пляшки) наливається кока-кола, туди всипаються розколоті на шматки таблетки ментосу. Піна почне вискакувати зі склянки. Чим більше коли і води, тим активніша реакція.
10.Зміна кольору кока-коли. Додайте в неї соди.
11.Кока-кола чистить монети (очистка старовинного кладу). Знайдіть окиснені монети (можна й сучасні), опустіть на кілька хвилин у кока-колу, дістаньте блискучі.

12. Торбинка з монетами не горить. Для цього краще підійдуть мідні монети радянської чеканки, якщо нема, можна спробувати з нашими «жовтими» монетами, в них є певна кількість міді). Загорніть монети у носову хустинку і нагрівайте на відкритому вогні сухого спирту (свічкою можна, але вона дуже коптить і вимазує усе кіптявою). Хустинка не загориться, оскільки у міді висока теплоємність, вона одразу вбирає тепло (ясно, що до певної межі).





1 коментар: