Тема уроку. Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників.
Презентація до уроку
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Тема. Значення експериментального методу в хімії
--------------------------------------------------------------------------------
Презентація. Розрахунки за хімічними рівняннями.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Склад та назви солей.
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Тема. Значення експериментального методу в хімії
Урок хімії у 8 класі
Тема. Розрахунки за хімічними рівняннями
Мета:
навчитися вести розрахунки за рівнянням хімічної реакціі, якщо відомо кількість, маса або об’єм однієї з вихідних речовин або продуктів реакції; розвивати навички розв’язання задач;виховувати активність,вміння аналізувати.
Обладнаня: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва; алгоритм розв’язування задад за рівнянням хімічної реакції, презентація....
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Фізичні та хімічні властивості солей
Тема. Фізичні та хімічні властивості солей.
Мета. Повторити склад та назви середніх солей; ознайомити з фізичними та хімічними властивостями солей: взаємодія з металами, кислотами; розвивати вміння узагальнювати, спів ставляти, робити висновки; виховувати трудолюбиву особистість.
Обладнання. Кухонна сіль, крейда, вода, сода, пробірки.
Тип. Вивчення нового матеріалу.
Девіз. Краще один раз побачити, ніж десять разів почути.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Які речовини називаються основами?
2.Назвіть речовину:
(вчитель пише, або показує на картці формулу солі, а учні методом ланцюжка називають її) слайд
NaCl, CaCO3, Mg(NO3)2, Al2(SO4)3, K2SO3, Na2S, Zn3(PO4)2
III. Вивчення нового матеріалу
Ось погляньте. Я маю зразки солей. Відкриваємо ППЗ«Віртуальна хімічна лабораторія» 8кл демонстрація 8.20.
Як ви можете охарактеризувати їх з вигляду? (учні зазначають агрегатний стан, колір) Вони у воді розчинні чи ні? Давайте попробуємо. Дослід. Крейду кидаємо у воду, кухонну сіль кинемо у воду. Що спостерігаєте? (відповіді учнів) Отже, одні розчинні, а інші – ні.
Щоб взнати чи розчинна сіль чи ні подивимось у таблицю
розчинностей. (клас ділиться на ряди і кожен ряд називає солі)
І – ряд розчинні
ІІ – ряд нерозчинні
ІІІ – ряд малорозчинні
А, щоб знати температуру плавлення чи кипіння можна звернутися до довідника з хімії. Знайдіть ці температури у натрій хлориді.
Настав час ознайомитися з хімічними властивостями солей.
Відомо, що ті метали, які стоять лівіше того металу , який входить до складу солі, витісняє його з солі.
Наприклад:
Cu + 2AgNO3 →Cu(NO3)2 + 2Ag
А зараз переконаємося чи це так виконавши лабораторну роботу №7 Спочатку пригадаємо правила ТБ . Відкриваємо зошит для лабораторних робіт . (слайд якщо треба) Відкриваємо ППЗ «Віртуальна хімічна лабораторія» 8кл лабораторна робота 8.8
Лабораторна робота 7
Тема. Взаємодія солей з металами
Мета. Дослідити особливості реакцій взаємодії розчинів солей з металами. Виявити ознаки реакцій та встановити їхні типи.
Обладнання та реактиви. Штатив з пробірками, цинк, залізний цвях, мідна дротина, розчини: СиS04, FеS04, FеСІ3, Ва(ОН)2, Na2SO4.
Хід роботи.
1.У 2 пробірки відлийте по 2 мл розчину купрум (II) сульфату, в третю – ферум (II) сульфату. В розчини СиS04 опустіть залізний цвях і гранулу цинку, а в розчин FеS04 – мідну дротинку. Через 2-3хв. Спостерігайте за змінами, що відбуваються у пробірках.
2. Заповніть таблицю.
Реакція між
|
Ознаки реакції
|
Рівняння реакції
|
Тип реакції
|
CuSO4 і Zn
| |||
CuSO4 і Fe
| |||
FeSO4 і Cu
|
2.Чи всі метали реагують із солями? Користуючись рядом активностей металів, зробіть узагальнення, які метали реагуватимуть із розчинами солей.
3. Висновок.
А чи всі метали можна брати для таких реакцій? Дати відповідь на це питання допоможе нам підручник. (робота з підручником після чого учні дають відповідь на питання, а якщо треба вчитель допомагає)
Солі реагують ще й з кислотами. Пригадайте, що утворюється при взаємодії кислоти з сіллю. Якщо призабули опрацюємо матеріал підручника (учні працюють з підручником)
Виконайте завдання: (робота по картках) слайд
Закінчіть рівняння реакцій:
Na2CO3 + HCl →
NaCl + H2SO4 →
K2SO3 + HNO3 →
Три учні рівняння записують на дошці.
IV. Закріплення.
1.Що ви сьогодні нового взнали на уроці?
2.Спрогнозуйте де будуть проходити реакції між такими речовинами.
Zn + Pb(NO3)2 →
H2SO4 + MgSiO3→
Al + SnCl2 →
HNO3 + Ca3(PO4)2 →
По черзі учні записують рівняння на дошці і пояснюють.
V. Підсумок уроку.
Оцінювання роботи учнів.
VI. Завдання додому.
1.Опрацювати матеріал підручника по темі уроку.
2.Задача. Обчисліть масу міді що утвориться при взаємодії цинку з 40г розчину купрум (ІІ) хлориду.
3.Складіть задачу де б ви використали соду та оцет.
ПрезентаціяСклад та назви солей.
---------------------------------------------------------------------------------------
Урок хімії у 8 класі
Тема. Основні класи неорганічних сполук
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про склад, назви, класифікацію неорганічних речовин; виявити взаємозв’язок хімічних властивостей основних класів неорганічних сполук; формувати поняття про генетичні ланцюги між класами неорганічних сполук ;
Розвивати уміння писати відповідні рівняння хімічних реакцій; розвивати уміння критично мислити, порівнювати, систематизувати, узагальнювати, робити логічні висновки; виховувати самостійність, прагнення досягти очікуваних результатів.
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, ряд активності металів, презентація до уроку.
Тип уроку:узагальнення і систематизації
Форма: урок - подорож.......
-----------------------------------------------------------------
Презентація Класифікація оксидів
-----------------------------------------------------------
Тема. Значення експериментального методу в хімії
Мета уроку: розвивати навички й уміння розв’язувати експериментальні задачі, використовувати знання про властивості речовин різних класів неорганічних сполук для визначення цих речовин; показати значення експерименту в хімічних дослідженнях; повторити правила техніки безпеки.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання, мотивація навчальної діяльності
Тестова самостійна робота
Варіант І
Завдання 1. Укажіть серед запропонованих речовин формули солей:
a) Na3PO4; б) Сu(ОН)2;
в) Na2SiO3; г) H2SiO3.
Завдання 2. Серед наведених хімічних реакцій укажіть ті, у результаті яких можна одержати кислоту:
a) Cu + H2SO4 б) NaCl + H2SO4
в) SO3 + Н2O г) K2SO4 + Н2СO3
Завдання 3. Із запропонованих речовин з водою взаємодіють:
a) MgO; б) H2SO4;
в) KNO3; г) Р2O5.
Завдання 4. Фенолфталеїн забарвить у малиновий колір розчин:
a) CuSO4; б) Н3РO4;
в) NaOH; г) NaCl.
Завдання 5. Напишіть рівняння реакцій, що дозволяють здійснити перетворення:
ВаО ->Ва(ОН)2-> Ва (NO3)2
Завдання 6. Обчисліть за запропонованою в завданні 5 схемою масу солі, якщо вихідний оксид був узятий кількістю речовини 0,5 моль.
Варіант II
Завдання 1. Укажіть серед запропонованих речовин формули солей:
а) АlСl3; б) НСl;
в) Аl(OН)3; г) Na2ZnO2.
Завдання 2. Серед наведених хімічних реакцій укажіть ті, у результаті яких можна одержати кислоту:
a) Na2SiO3 + НСl; б) SiO2 + Н2O
в) Na2SO4 + H2SiO3 ; г) SO2 + H2O
Завдання 3. Із запропонованих речовин з водою взаємодіють:
a) HNO3; б) Na2O;
в) NaOH; г) SO3.
Завдання 4. Фенолфталеїн забарвить у малиновий колір розчин:
a) Na2SO4; б) Са(ОН)2;
в) H2SO3; г) КВr.
Завдання 5. Напишіть рівняння реакцій, що дозволяють здійснити перетворення:
SO3-> H2SO3-> K2SO3
Завдання 6. Обчисліть за запропонованою в завданні 5 схемою масу солі, якщо вихідний оксид був узятий кількістю речовини 1,5 моль.
III. Формування знань, умінь і навичок
Евристична бесіда
У 1666 році в англійському м. Кембридж молодий учений Ісаак Ньютон кілька днів поспіль віддавався дуже дивному заняттю. Він ловив сонячних зайчиків на аркуш паперу. Вікно він щільно закрив ставнями та в одному зі ставень просвердлив маленьку круглу дірку. Через цей отвір уривався в чорний морок вузький пучок сонячних променів. Ньютон походжав кімнатою, підставляючи під промені долоню чи папір або пропускаючи їх аж до стінки. Невже вченому юнакові була приємною ця дитяча забавка? Звичайно ж, ні. Ньютон проводив експеримент.
У його руках була трикутна скляна призма. Коли призма опинялася на шляху променів, зникав круглий білий зайчик, і замість нього з’являлася довга багатобарвна смуга. Хто знає, як називається ця смуга? Ньютон назвав її спектром.
Багато великих відкриттів були зроблені завдяки численним серйозним експериментам учених.
Які закони хімії ми вивчали?
Закон збереження маси М. В. Ломоносова, A. Л. Лавуазьє. Лавуазьє здійснював свої дослідження у власній лабораторії, обладнаній найточнішими фізичними приладами — терезами, термометрами, барометрами, а також апаратами власної конструкції. Лавуазьє був чудовим експериментатором і тонким спостерігачем.
Гемфрі Деві почав займатися хімією як учень аптекаря й так захопився цією наукою, що за короткий час опанував найбагатшими знаннями. Його улюбленим підручником був підручник з хімії Лавуазьє. Юнак ставив сміливі експерименти, описував їх, робив такі висновки, яких не робили досвідчені вчені. І незабаром учений світ заговорив про роботу молодого хіміка.
Сьогодні ми будемо експериментаторами. Ми познайомимося з реакціями, що дозволяють відрізняти одні хімічні речовини від інших. Такі реакції в хімії називаються якісними реакціями.
Лабораторна робота № 10. Розв’язання експериментальних задач
Повторюємо правила роботи з хімічними речовинами, основні правила поведінки в хімічному кабінеті.
Дослід 1
У три пробірки без написів лаборант налив розчини: натрій хлориду, хлоридної кислоти, натрій гідроксиду. Допоможіть недбалому лаборантові розібратися, в якій пробірці міститься кожна з речовин.
Які реактиви можна використати, щоб розпізнати ці речовини?
Індикатори: фенолфталеїн, лакмус, метиловий оранжевий.
Лавуазьє заповів майбутнім експериментаторам:
• намагайтеся робити добре, а не робити багато;
• спрощуйте досліди, наскільки це можливо;
• ніколи не заповнюйте поспішними висновками мовчання фактів.
Тож будемо дотримуватися порад видатного хіміка. Який індикатор раціонально використати в цьому досліді? Той, який дозволить розпізнати всі три речовини. Вибираємо лакмус.
У пробірці з натрій хлоридом лакмус не змінить кольору.
У пробірці з хлоридною кислотою змінює колір на червоний.
У пробірці з лугом колір змінюється на синій.
Завдання. Акуратно з допомогою лакмусового папірця дослідіть запропоновані розчини та приклейте відповідні етикетки на пробірки.
Розглянемо наступні три пробірки. У кожній з них міститься сіль: натрій хлорид, натрій сульфат або натрій карбонат. Щоб розпізнати ці речовини, слід скористатися якісними реакціями.
Дослід 2. Якісна реакція на хлоридну кислоту та її солі
Якісною реакцією на хлоридну кислоту та її солі є дія розчину аргентум(І) нітрату.
Завдання. Налийте в пробірку 1 мл натрій хлориду, додайте одну-дві краплі аргентум(І) нітрату. Що спостерігаєте? Випадіння білого осаду. Процес описується рівнянням реакції:
Дослід 3. Якісна реакція на сульфатну кислоту та її солі Якісна реакція на сульфатну кислоту та її солі — дія розчинних солей Барію.
Завдання. Налийте в пробірку 1 мл натрій сульфату, додайте одну-дві краплі барій нітрату. Що спостерігаєте? Випадіння білого осаду. Процес описується рівнянням реакції:
Дослід 4. Якісна реакція на карбонати Якісна реакція на карбонати — дія кислот.
Завдання. Налийте в пробірку 1 мл натрій карбонату, додайте одну-дві краплі хлоридної кислоти. Що спостерігаєте? Виділення бульбашок газу. Процес описується рівнянням реакції:
IV. Підбиття підсумків уроку
З допомогою експерименту можна не лише відкривати нові закони, але й визначати вже відомі речовини. За результатами експерименту складемо таблицю
Речовина
|
Якісна реакція
|
Ознаки реакції
|
Сульфати
|
Дія розчинних солей Барію
|
Білий осад BaSO4
|
Хлориди
|
Дія аргентум нітрату
|
Білий осад AgCl
|
Карбонати
|
Дія кислот
|
Виділення газу СО2
|
Гашене вапно
|
Білий осад СаСО3
| |
Фосфати
|
Аргентум нітрат
|
Жовтий осад Ag3PO4
|
V. Домашнє завдання:Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання, підготуватися до практичної роботи № 2 «Розв’язання експериментальних задач».
----------------------------------------------------
Подорож до країни Неорганічних речовин.
Мета: навчальна – в цікавій формі закріпити й узагальнити знання учнів про склад, властивості, застосування, одержання основних класів неорганічних речовин, генетичний зв’язок між ними;
розвиваюча – формування вмінь аналізувати інформацію, робити логічні висновки;
виховна – продовжити формування світогляду, виховувати пізнавальну активність учнів, вміння працювати в групах.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань ( урок – подорож).
Методи навчання: словесні, наочні, частково пошукові, практичні, інтерактивні, творчі.
Обладнання: таблиця розчинності солей, кислот, основ; Періодична система Д. І. Менделєєва; опорна схема « Генетичний зв’ язок між основними класами неорганічних сполук» , кольорові олівці, маршрутний лист.
Читайте далі....
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Тема уроку: Фізичні і хімічні властивості кислот.
Світлана Романівна, знаю, що вмієте зацікавити учнів, вмієте навчити їх вчитися. Хочу подякувати Вам за те, що Ви вмієте ще й ділитися своїм досвідом з молодими колегами.
ВідповістиВидалитиЗ повагою та вдячністю Л. Фенин.
Дякую! Бажаю успіху у твоєму кар'єрному рості.
ВидалитиСвітлана Романівна,дякую вам за цю тему,вона дуже допомогла мені при виконанні домашнього завдання та контрольної роботи,а також мене дуже зацікавили ваші досліди.
ВідповістиВидалитиНайближчим часом з'явиться матеріал, який допоможе тобі при вивченні наступних тем.
ВидалитиПри обміні досвідом Ви поділилися своїми методичними напрацюваннями. Щиро вдячна Вам за це. Я багато почерпнула для себе і часто згадую Вас добрим словом. Щиро дякую. Лукачишин Іванна.
ВідповістиВидалитиШановна Світлана Романівна, ми зустрічаємося з Вами на семінарах, але навіть просто в розмові Ви вмієте передати щось нове, цікаве, що застосовуєте на своїх уроках.Довідалася про Ваші успіхи в конкурсі і дуже захотілося Вас привітати та побажати успіхів в наступних турах.М.Курилюк.
ВідповістиВидалитиВ нашій школі є один цікавий клас,
ВідповістиВидалитиФормулами дошка там обписана навчально,
У повітрі може бути більше теплоти -
Тут реакції проводять регулярно.
Здивуванню і цікавості немає меж,
Пихкають пробірки з гідрогеном,
Тліють скіпки з гасом на краях,
Вода бромна буває зелена.
В хімії із хмар на лиє дощ,
Індикатор нафарбований у спектри,
Лєбєдєв добув нам каучук
І нескінченні органічні полімери.
Менделєв би подумав у душі:
Те, що винаходилось роками,
Учні за чотири роки залюбки
З вчителями своїми вивчають.